Overlad lægemiddelgodkendelser til eksperter

Politiken, 30. april 2017. Det er bekymrende, når politikerne tilsidesætter almindelig praksis for lægemiddelgodkendelse og blander sig direkte, fordi de oplever pres.
Læs debatindlægget

Apoteket er til for borgerne

Jyllands-Posten, 24. april 2017. Borgernes behov for apotekets rådgivning vil fortsat være stort i fremtiden
Læs debatindlægget

Medicin i supermarkedet kan være farligt

Politiken, 5. april 2017. Når medicin fra næste år kan sælges på linje med mælk og brød, trues forbrugernes sikkerhed.
Læs debatindlægget

Sæt apotekere ind mod fejlmedicinering

Information, 27. marts 2017. I sidste uge begyndte en retssag mod sundhedspersonalet i hjemmeplejen på Bornholm. Sagen omhandler en kvinde, der døde efter længere tids fejlmedicinering.

Multisyge risikerer fejlmedicinering

Jyllands-Posten, 20. marts 2017. Hver fjerde dansker lider af mere end én sygdom og er i fare for store medicinproblemer. Gratis medicingennemgang kan forhindre unødige indlæggelser og nedsat livskvalitet.
Læs debatindlægget

Nye udfordringer kræver mod til at gå nye veje

Altinget.dk, 2. marts 2017. Man siger, at generaler ofte begår den fejl - at de forbereder sig på den forrige krig, når de er på vej ud i den næste. Den fejl må vi ikke begå i sundhedsvæsenet, skriver Anne Kahns fra Apotekerforeningen.
Læs debatindlægget

Vi har allerede Europas laveste priser

Aarhus Stiftstidende, 12. januar 2017. Svar på Konkurrencerådets kronik 6. januar 2017. Hvorfor skulle vi få lavere priser ved at kopiere lande, der er dyrere end os selv?
Læs debatindlægget

Hold fast i uvildighed og lighed i sundhedsvæsenet

Jyllands-Posten, 20. oktober 2016, som svar på Konkurrencerådets kronik 13. oktober 2016. Når danskerne går på apoteket, får de størstedelen af deres medicin, den såkaldte kopimedicin, til lavere priser end i resten af Europa.
Læs debatindlægget

Medicinhjælp skal ikke kun være til særligt udvalgte

Jyllands-Posten, 7. oktober: Set med samfundets øjne er medicinproblemerne en helt unødvendig belastning af en sundhedssektor, som i forvejen er hårdt presset.
Læs debatindlægget

Lad apotekerne hjælpe borgerne, når lægen har lukket

Genudlevering af medicin på apotekerne vil være en gevinst for både samfundet og den enkelte borger, fordi det aflaster lægerne og gør det nemmere for folk at få den medicin, som de har brug for.
Læs debatindlægget

Første år med ny apotekerlov: Større patientsikkerhed og bedre service - men det kan blive endnu bedre

Jyllands-Posten, 6. juli 2016: Den nye lov understreger, at apotekerne hører til i sundhedssektoren. Derfor undrer det, at apotekerne ikke i højere grad bliver brugt til at styrke det nære sundhedsvæsen, som de er en del af.
Læs debatindlægget

Medicin skal ikke sælges som slik og bananer

Kommentator Lars Christensen efterlyser i Børsen øget konkurrence i blandt andet apotekssektoren. Han har tilsyneladende ikke opdaget, at det allerede er sket med den nye apotekerlov, svarer Anne Kahns.

Konkurrencen mellem apoteker stortrives

Den udvikling, som står klarest efter et år med den nye apotekerlov, er, at konkurrencen mellem apotekerne er øget betydeligt.

Et apotek for borgerne

27. juni 2015, svar på leder i Børsen: Et bredt flertal i Folketinget vedtog inden sommerferien en ny apotekerlov. Loven var længe undervejs, blandt andet fordi apotekerne er en kompliceret del af sundhedssektoren.

Apotekerlov skal hjælpe medicinbrugerne

Regeringen har fremlagt et lovforslag om apotekssektoren i Danmark. Det skal danne grundlag for at hjælpe landets medicinbrugere bedst muligt, bekæmpe de stigende medicinproblemer og sikre den bedst mulige tilgængelighed.  Der er gode elementer i forslaget, og der er elementer, som i apotekernes øjne kan forbedres. Men vi er enige i regeringens mål for sektoren.
Læs debatindlægget

Medicinsalg skal ske fra apoteket

Efter at svenskerne liberaliserede deres apoteker, har både forskere, den svenske stats egne udredninger og patientorganisationer advaret om, at patientsikkerheden er under pres, fordi de nye ejere af apotekerne har fokus på profit og ikke patientsikkerhed.

Til gavn for forbrugerne

Apotekerne kan gøre en enorm forskel for danskernes sundhed og trivsel. Derfor er det glædeligt, at sundhedsminister Nick Hækkerup vil fastholde apotekerne i sundhedssektoren i forbindelse med en modernisering af reguleringen af apotekerne.
Læs debatindlægget

Medicin skal behandle patienter, ikke aktiekurser

Informationschefen i Matas, Henrik Engberg, fastholder i et indlæg, at Matas, og alle andre, bør have mulighed for at drive apotek. Måske kan en parfumesælger eller en købmand drive apotek. Spørgsmålet er bare, hvad det bliver for et apotek.
Læs debatindlægget

Apoteket skal være til for medicinbrugerne

Apotekerne ser frem til en tiltrængt modernisering af reguleringen af apotekerne. Vi har længe efterlyst bedre muligheder for at åbne flere apoteker og bedre muligheder for at leve op til de forventninger, borgerne med rette har til et moderne apotek. Vi har også efterlyst en mere ambitiøs indsats mod de medicinproblemer, som har enorme omkostninger for både sundhedssektoren og de ramte borgere.
Læs debatindlægget

Lige adgang til medicin for alle

Liberal Alliances Joachim B. Olsen skriver, at der er brug for at liberalisere apotekerne for at få mere konkurrence. Andre lande har afprøvet den idé, og forbedringerne udebliver.

Produktivitetskommissionen ignorerer fakta

Produktivitetskommissionen fastholder i sin endelige rapport en anbefaling af at liberalisere apotekssektoren i Danmark. Det vidner om et stykke skrivebordsarbejde uden forbindelse til virkeligheden, mener Niels Kristensen, formand for Danmarks Apotekerforening
Læs kommentaren

Selektiv læsning af apotekerfakta

Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen overser afgørende fakta om problemerne ved liberalisering af apoteker.

Liberalisering - dyrt og farligt

Det skaber problemer, når medicin slippes løs uden for apoteket. Det skriver formanden for Danmarks Apotekerforening, Niels Kristensen, i et debatindlæg i Jyllands-Posten.
Læs debatindlægget

Nytænkning skal hjælpe de mest udsatte tilbage på arbejdsmarkedet

1. januar trådte kontanthjælpsreformen i kraft. Målet er, at alle – med den rigtige hjælp – skal udvikle sig hen imod muligheden for at komme i arbejde. Det gælder også de mest udsatte, hvor vejen tilbage til arbejdsmarkedet kan synes lang. Senest har Arbejderbevægelsens Erhvervsråd dokumenteret, at de svageste ledige bliver skubbet stadigt længere væk fra arbejdsmarkedet, selv om ledigheden falder.
Læs debatindlægget

Produktivitetskommissionen ignorerer fakta og patientsikkerhed

Produktivitetskommissionen anbefaler i sin netop offentliggjorte rapport at liberalisere apotekssektoren. Anbefalingen kommer uden afsæt i nogen form for ny viden. Tværtimod har kommissionen valgt at ignorere hensynet til både fakta og patientsikkerhed.
Læs kommentaren

Medicinproblemer - gerne med mere omtanke

Det er tankevækkende at se resultaterne af den landsdækkende medicingennemgang, som apotekerne for nylig tilbød danskerne. Polyfarmacipatienter - medicinbrugere, der tager fem slags medicin eller mere - fik tilbudt en gratis medicingennemgang. En ud af tre blev sendt videre til lægen med anbefaling om at stoppe med et eller flere lægemidler - nogle får altså medicin, de ikke har brug for. En ud af fire fik anbefalet at tale med lægen om at nedsætte dosis på et eller flere lægemidler - de får altså mere af deres medicin, end de har brug for.

Vi er højproduktive

I Børsen den 17. april 2013 holder Steen Leth Jeppesen en myte i live ved at sidestille apotekssektoren med en række sektorer, som har lav produktivitet, og kæder det sammen med reguleringen af apotekssektoren. Virkeligheden ser anderledes ud. Produktiviteten i apotekssektoren er langt højere end mange andre sektorer.
Læs debatindlægget

Hovedpinepiller i store pakninger skal på recept

Politiken den 7. marts 2013: "Apotekerne støtter receptpligt på store pakninger fuldt og helt. Det vil være til gavn for patientsikkerheden, samtidig med at medicinbrugere med behov for store pakninger stadig har en god tilgængelighed til dem."
Læs debatindlægget

Det lokale apotek er truet

Hadsund Folkeblad den 22. januar 2013: "Det er især ældre, svage og syge borgere, der har brug for apoteket. Derfor er det afgørende, at der fortsat er apoteker i tyndt befolkede områder. 43 apoteker i tyndt befolkede områder risikerer at lukke, hvis apotekssektoren bliver liberaliseret."

Medicin ikke slagvare

Børsen den 8. januar 2013: "Vi har i forvejen nogle af Europas laveste priser på medicin, og det skal vi blive ved med, men vi bliver ikke sundere af at spise mere medicin, bare fordi det er på tilbud eller falbydes lige ved kassen."
Læs debatindlægget

Apotekets vigtige rolle i fremtidens sundhedsvæsen

Politiken den 27. december 2012: "Europa sidder på tidsindstillet bombe, der kan ryste hele medicinområdet." Af John Chave, generalsekretær, PGEU (the Pharmaceutical Group of the European Union).

Ældre medicinske patienter svigtes

Kristeligt Dagblad den 26. oktober 2012: "Virkeligheden er, at det danske sundheds- og omsorgssystem ikke formår at sikre, at der systematisk tages stilling til og følges op på de ældres medicinering, så de (og deres pårørende) kan være trygge ved, at de til enhver tid får den korrekte medicinske behandling, der svarer til deres behandlingsbehov."