15.000 danskere har nu benyttet sig af den gratis mulighed for at få rådgivning om medicin døgnet rundt på apoteket.dk. Apotekerne lancerede i februar 2012 en døgnåben online rådgivning om medicin på apoteket.dk. Siden da har der været næsten 12.000 chatsamtaler og godt 3.000 telefonopkald.

Omkring 90 procent af kunderne i online rådgivningen oplever, at de får svar på deres spørgsmål. Og 90 procent er trygge og tilfredse med den rådgivning, de modtager og vil bruge online rådgivningen igen.

I gennemsnit håndterer apoteket hver dag omkring 35 henvendelser på tekstchatten og 15-20 telefonopkald. Knap halvdelen efterspørger rådgivning om deres medicin. Knap en fjerdedel har spørgsmål om sygdomme og symptomer. Der er også knap en fjerdedel, der stiller spørgsmål om andre emner som e-handel, pillepas mv.

Opkaldene til den døgnåbne online rådgivning er jævnt fordelt over dag- og aftentimerne mellem kl. 8 og 23. Der er markant færre rådgivninger i nattetimerne.

Rådgivningen varetages af apotekets faguddannede personale på et af landets 11 døgnvagtsapoteker, der i forvejen har åbent 24 timer i døgnet, alle årets dage. Det er gratis for alle at benytte rådgivningen – uanset om man køber medicin på www.apoteket.dk eller ej.

Læs analysen her