Apotekets designprogram har følgende grundelementer: logo, en specialtegnet skrifttype, udvalgte farver, megagrafik og et labelelement. Grundelementer som logo og skrifttype gør det muligt at udarbejde konkret design. Det er Danmarks Apotekerforening, der ejer retten til at anvende designet.
Det er hævet over enhver tvivl, at logoet er en vigtig markør for apoteket. Med designprogrammets skrifttype, som fx er vist i overskriften i dette afsnit. Skrifttypen er designet specielt til apoteket.
I denne manual er der givet forslag til, hvordan designprogrammet praktisk kan tages i anvendelse. De viste eksempler er udarbejdet ud fra ønsket om at kunne sende et samlet, fælles signal fra apotekerne.
For at fastholde en vis konsistens er der imidlertid nogle grundlæggende regler, der skal overholdes:
- Reglerne for brug af logo er faste og kan ikke afviges (se logoafsnit)
- Apotekets fire farver hvid, sort, lys grøn og varm rød bruges som udgangspunkt (se farveafsnit)
- Pharma kan anvendes som skrift (se typografiafsnit)
Brochurer
Alle rettigheder til brochurer herunder billeder og grafisk udtryk og stil tilhører Danmarks Apotekerforening. Apotekerforeningen har ansvaret for brochurerne og er dermed garant for, at indholdet er korrekt.
Der må derfor hverken kopieres eller efterlignes i de brochurer eller foldere, som det enkelte apotek eller andre ønsker at udarbejde og trykke, da Apotekerforeningen ikke kan garantere for brochurer, som ikke er den del af Apotekerforeningens portefølje. Ved tvivlstilfælde kan man kontakte Team Marketing.
Retningslinjer
Apotekerforeningen ejer retten til brug af alle elementer i den visuelle identitet. Se retningslinjer for brug af identiteten.