Når de danske medicinbrugere skal have penge op af lommen og betale for kopimedicin, så slipper de langt billigere end både nordmænd og svenskere. Nordmændene betaler 86 procent mere end danskerne, svenskerne betaler 12 procent mere.
Det viser en ny analyse fra Oslo Economics, som er en rådgivningsvirksomhed indenfor samfunds- og konkurrenceøkonomi.
Kopimedicin – også kaldet generiske lægemidler – er medicin uden patent, og langt det meste af den medicin, apotekerne sælger, er kopimedicin.
Ifølge analysechef i Danmarks Apotekerforening, Per Nielsen, er forklaringen på de lave danske priser den særlige danske model. Hver 14. dag bliver al kopimedicin sendt i licitation, og eftersom de danske apoteker skal tilbyde borgerne den billigste variant, er det særdeles attraktivt for producenterne af medicin at konkurrere om at være billigst.
”Analysen bekræfter vores egne analyser, der også viser, at de danske priser er lavest i Skandinavien og i øvrigt også blandt de laveste i Europa. Det viser, at reguleringen af apotekssektoren, også på dette område, er meget effektiv og kommer medicinbrugerne til gode,” siger Per Nielsen.
Per Nielsen fortæller, at prisforskellen ikke blot er resultatet af et tilfældigt øjebliksbillede, og han forventer, at tendensen fortsætter. Priserne på medicin, der kun må sælges på apoteket, bliver nemlig fortsat lavere og lavere:
”Priserne på apoteksforbeholdte lægemidler faldt i første halvår af 2012 med syv procent sammenlignet med den samme periode i 2011. Siden 2000 er priserne faldet med 42 procent som følge af den skarpe priskonkurrence på kopimedicin og apotekernes substitution til den billigste kopi.”
Tendensen gælder dog ikke alle lægemidler på det danske medicinmarked. I 2001 blev en del håndkøbsmedicin liberaliseret, og det blev muligt for fx Matas og supermarkederne at sælge bl.a. næsespray, nikotintyggegummi og piller mod hovedpine:
”For den liberaliserede håndkøbsmedicin går kurven den modsatte vej. Prisen på de liberaliserede lægemidler er siden 2000 steget med 23 procent,” fortæller Apotekerforeningens analysechef, Per Nielsen.
Læs mere her
Kontaktinformation
Journalist Peter Starup på 2677 2599