Apotekerforeningen har følgende bemærkninger til de enkelte bestemmelser i udkastet:
Definition af ydelsen - dagsdækning
I § 2 stk. 2 fremgår det, at dagsdækning skal varetages i tidsrummet kl. 08.30- 17.00 alle hverdage. I tidligere fremsendte beskrivelse af tilrettelæggelse af ydelsen har det været angivet, at dagsdækning også inkluderer lørdage kl. 9-12. Gennem telefonisk samtale med ministeriet er det oplyst, at tidsrummet lørdag kl. 9-12, sandsynligvis er glemt. Ministeriet vil afklare det med Lægemiddelstyrelsen.Apotekerforeningen vurderer, at dækning på lørdage i tidsrummet kl. 9-12 fortsat er relevant og mener derfor, at der skal tilføjes dagsdækning. Det vil være særlig relevant i forsøgsordningen for at afdække det aktuelle behov.
Ansøgning og tildeling
I § 4 er beskrevet, at det skal fremgå af apotekets ansøgning, hvilken dækning (dags- eller yderdækning), apoteket ønsker, og om telefonlinjen ønskes delt og i givet fald med hvilket apotek. Apotekerforeningen går ud fra, at det betyder, at et apotek kan ønske at dele én af de to dagsdækninger eller yderdækningen med et andet apotek. Foreningen mener, at det er vigtigt, at der som minimum deltager tre apoteker i forsøgsordningen, og at disse apoteker både inkluderer online og fysiske apoteker.Af § 5 stk. 2 er der en række betingelser for Lægemiddelstyrelsens valg af apoteker til at varetage ydelsen. § 5 stk. 2 nr. 3 angiver: ”Kan sikre at der vil være adgang til en behandlerfarmaceut i hele åbningstiden for Apotekets Hotline.” Apotekerforeningen mener ikke, at dette er et relevant kriterie. Behandlerfarmaceuter har en opgavespecifik autorisation til at kunne genordinere visse lægemidler og ordinere tilskud til dosispakket medicin. Foreningen ser derfor ikke, at de har særlige beføjelser, der kan nyttiggøres i en telefonrådgivning, der besvarer lægemiddelrelaterede spørgsmål. Foreningen hører gerne om, hvilke beføjelser ministeriet ser, at behandlerfarmaceuten har i denne forbindelse. Apotekerforeningen er enige i, at adgangen til en farmaceut er vigtig, som det står beskrevet i § 5 stk. 2 nr. 2.
Indsamling og indsendelse af data til Pharmakon til brug for evaluering af ordningen
I §7 står det beskrevet, at de indsamlede data kvartalsvis skal indsendes til Pharmakon. Apotekerforeningen forventer, at det bliver en elektronisk registrering, hvor apotekerne registrerer efter hvert opkald for at opnå tidstro data. Derfor foreslår foreningen, at kvartalsvis erstattes af ”løbende”, så sætningen omformuleres til: ”De indsamlede data indsendes løbende til Pharmakon via en af Pharmakon udarbejdet skabelon.”Ikrafttrædelses- og overgangsbestemmelser
I § 9 fremgår det, at bekendtgørelsen træder i kraft den 1. januar 2026 og har virkning frem til og med 31. december 2026, men at stk. 2 §§ 3-5 har virkning fra 1. november 2025.Gennem telefonisk samtale med ministeriet er det oplyst til Apotekerforeningen, at Pharmakon i 2025 kan gå i gang med opgaven beskrevet under § 7 om Indsamling og indsendelse af data til Pharmakon til brug for evaluering af ordningen, så de har mulighed for at forberede og udvikle bl.a. dataindsamlingsarket til brug ved ydelsens start. Apotekerforeningen har i telefonsamtalen med ministeriet oplyst, at Pharmakons arbejde med dataindsamling og evaluering og dermed det samlede honorar for de to år vil være det samme som tidligere informeret om, selvom igangsættelse af ydelsen er rykket til 1. januar 2026. Ministeriet har i telefonsamtalen oplyst, at de vil undersøge, hvordan midlerne afsat i 2025 kan blive udbetalt til Pharmakon.
Ministeriet har i telefonen oplyst, at honorar til apotekerne, Pharmakon og Apotekerforeningen tilføjes afgifts- og tilskudsbekendtgørelsen.
Apotekerforeningen har ikke yderligere bemærkninger.