Bestyrelsesformand Anne Kahns

Sidste år benyttede mere end 120.000 danskere sig af muligheden for at gå direkte ind fra gaden og få årets influenzavaccination på apoteket. Det kræver ikke tidsbestilling, og det gratis, hvis man tilhører en af risikogrupperne.

I år håber vi at se endnu flere. For med risikoen for at blive syg med COVID-19 har det aldrig været vigtigere at undgå en omgang ”almindelig” influenza. Både for den enkelte borger og for samfundet. Influenza var sidste år skyld i mere end 2.000 indlæggelser. Det er en stor belastning for den enkelte, og det optager sengepladser på hospitalerne, som vi kan risikere at få brug for til borgere ramt af COVID-19.

I skrivende stund er der kontrol over pandemien i Danmark. Men de seneste lokale smitteudbrud har mindet os om, at virus ligger på lur, og hvordan situationen udvikler sig i løbet af efteråret og vinteren ved ingen.

Så mens vi venter på, at en vaccine mod COVID-19 er gennemprøvet og udrullet bredt, er der ekstra god grund til, at borgere i risikogruppen lader sig vaccinere mod de influenza-vira, som der kan vaccineres imod. Det gælder også vaccination mod pneumokokker, som for nylig er blevet en del af vaccinationsprogrammet og dermed er gratis for borgere i særlig risiko. Også den vil man kunne få på mange apoteker til efteråret.

Og når den dag kommer, hvor den ventede vaccine mod COVID-19 er klar, hjælper vi naturligvis også gerne med at løfte den opgave. Vi har allerede vist, at apotekerne kan rykke hurtigt, når det gælder vaccination. Vi fik på rekordtid uddannet vaccinatører og etableret et setup, der gør det muligt at blive vaccineret på apotek med høj sikkerhed og fagligheden i orden.

Borgerne har en klar forventning om, at vaccination er noget, der foregår på apoteket. Så meldingen til myndighederne lyder herfra: Vi er klar!

Dette er formandens leder i det seneste nummer af Farmaci. Læs hele bladet her: Farmaci nr. 08