FORSYNINGSVANSKELIGHEDER for medicin har i flere år været på
dagsordenen i medier, hos patientorganisationer, politikere og myndigheder
– og naturligvis også hos os på apotekerne. For selv om langt de fleste borgere forlader apoteket med den medicin, de er kommet for at hente, er mangelsituationer et tilbagevendende problem, som er utilfredsstillende og forårsager utryghed, særligt hvis der er tale om et lægemiddel, der er afgørende for behandlingen af borgerens sygdom.

Nu er der imidlertid hjælp at hente i apotekets nye app, der giver indblik i apotekets lager. I appen kan man se, om ens foretrukne apotek har den medicin, man bruger, på hylden – og hvis ikke, kan man se de to nærmeste apoteker med medicinen på lager i forhold til, hvor man befinder sig, og de to apoteker med medicinen på lager, som er tættest på det apotek, man har valgt som sit foretrukne.

Løser det de globale problemer med forsyningssvigt? Nej, naturligvis ikke. Det er komplekst og kræver en koordineret indsats på internationalt plan. Men appen er en håndsrækning fra apoteket til den enkelte medicinbruger, som slipper for at gå forgæves efter sin medicin på apoteket og i stedet kan blive guidet hen på det apotek i nærheden, der i givet fald har medicinen på hylden.

Med appen ’apoteket’ leverer vi med andre ord den transparens i apotekernes lagre, som længe har været efterlyst af både myndigheder, politikere og patientforeninger.
Det er god service over for borgerne og en del af vores samfundskontrakt. Apoteker tilknyttet ”din apoteker” har den sidste tid haft en lignende funktion, hvilket er taget godt imod af kunder og politikere. Indsigten i lagre er kun en af flere nyttige funktioner i den nye app, som netop nu lanceres på apotekerne landet over. Appen understøtter og styrker på flere måder den service, man får på apoteket. Som medicinbruger får man et godt overblik over og indblik i den medicin, som lægen har ordineret. Man kan forny recepter, se om medicinen er på lager og bestille medicin til afhentning eller levering. Og så hjælper appens medicinhuskerfunktion en med at tage sin medicin efter lægens ordination.

Og dette er kun begyndelsen. Hvor denne første version af appen især er rettet mod borgere i fast medicinsk behandling, vil nye funktioner og services, der er relevante for en bredere målgruppe, blive føjet til hen ad vejen. Første nye feature er ifølge planen en opkobling til det foretrukne apoteks e-handelsløsning. Og mere følger.

Kunderne efterspørger digitale løsninger nu og i fremtiden. Det skal apoteket kunne levere. Med appen tager vi et stort og vigtigt skridt videre ud af den digitale vej.