Bestyrelsesformand Anne Kahns

Mange bolde er i spil i sundhedsvæsenet nu og i de kommende år, og opgaver skal skifte hænder: Patienterne skal væk fra hospitalerne og ud i lokale eller regionale tilbud. Den massive mangel på praktiserende læger øger presset for, at lægerne giver opgaver videre til andre sundhedsprofessionelle. Endelig bliver befolkningen ældre og i stigende grad kronisk syge.

Disse bolde skal apoteket være klar til at gribe. Vi gør det allerede i dag. Sidste år indgik 27 kommuner aftaler med apoteker om undervisning i kvalitetssikring af  medicinhåndtering, rygestop og andre sundhedsydelser. Men potentialet er meget større.

Vores kommende fokusområde er netop samarbejdet med kommuner og regioner, og det var også var temaet for Apotekerkonferencen i november. Her var budskabet klart fra både sundhedsøkonomen, sundhedsdirektører og andre af gæsterne fra kommuner og regioner: Syge bliver der flere af. Det samme kan man ikke sige om pengene. Så der bliver lyttet til dem, der kan komme med kreative løsninger, som sikrer mere sundhed for pengene.

Dosisdispenseret medicin er et af de stærke kort, vi har på hånden, når det handler om at aflaste dem, der hjælper borgerne med at håndtere deres medicin i kommunerne. Og når FMK om kort tid understøtter dosispakning af medicin (og behandlerfarmaceuterne kan give tilskud til ydelsen), er mange af barriererne væk. Vi skal udnytte dette momentum til at tage fat i vores kommune og fortælle om, hvordan dosisdispenseret medicin kan frigøre de eftertragtede varme hænder.

Én ting er sikkert: Der kommer ikke til at ske noget, hvis vi bare sidder og venter på, at nogen får øje på os. Vi skal bringe os selv i spil. Vi skal hver især fortælle kommuner og regioner, hvordan apotekets kompetencer kan hjælpe dem til at skabe bedre sundhed og mere borgertilfredshed.

Og så skal vi ligesom andre erhvervsdrivende, der vil erobre nye forretningsområder, være klar til at investere! Vi skal vise, hvad vi kan levere – så skal pengene nok følge med på sigt.

I dette nummer af Farmaci kan I læse om to nye sundhedsydelser, hvor vi som apoteker kan hjælpe med at styrke medicinsikkerheden i hjemmeplejen og på døgninstitutioner for børn og unge. Fortæl din kommune om dem og de mange andre gode ydelser, vi har på hylderne. Det handler ikke bare om indtægt nu og her. Det handler om apotekets eksistensberettigelse i fremtiden.

Bolden ligger hos os!

- Anne Kahns, formand for Danmarks Apotekerforening