Bestyrelsesformand Anne Kahns

Det er en imponerende bedrift, at vi som sektor på rekordtid har kunnet ruste os til denne opgave: Bekendtgørelsen kom i marts, og da loven trådte i kraft 1. juli, var 414 farmaceuter uddannet som behandlerfarmaceuter. Samtidig var apotekernes medarbejdere klædt på til at løfte opgaven.

Jeg ved, at det har krævet en kæmpestor indsats for jer apotekere at få puslespillet til at gå op og finde plads i skemaet til at sende jeres farmaceuter på kursus. Herfra skal lyde en stor tak for jeres opbakning til ordningen og for at sikre, at det kunne lade sig gøre.

At apotekerne nu kan tilbyde genordination er af vital betydning for at kunne aflaste de hårdt belastede medarbejdere på akuttelefonen. De behøver ikke længere bruge tid og kræfter på at genordinere medicin til kronikere eller p-pillebrugere, som har glemt at forny deres recept.

Og nok så vigtigt: Vi gør det lidt nemmere at være medicinbruger.

Som man kan læse i dette nummer af Farmaci, viser en rundringning til en række apoteker, at borgerne har taget godt imod ordningen. De er generelt meget tilfredse med, at apoteket løser deres problem med en udløben recept. Dog har enkelte misforstået det og troet, at apotekerne har fået generel ordinationsret. Den misforståelse var vi forberedte på, og kommunikationsindsatsen fra apotekernes og myndighedernes side har da også forsøgt at tage højde for dette.

Med vores nye mulighed for at genordinere visse typer lægemidler til visse typer patienter tager vi et stort skridt i hele den opgaveglidning, som er i gang i sundhedssektoren.
Det handler både om at aflaste de steder, hvor der er mest pres på, og det handler om at udnytte de faglige kompetencer, som er til stede i det nære sundhedsvæsen.

Apotekerne er et oplagt sted at placere opgaver og services relateret til forebyggelse og brug af lægemidler. Med behandlerfarmaceutordningen viser vi, at kan både kan og vil – og at der er et potentiale, som kan udnyttes endnu mere.

Potentialet er der, fordi de danske apoteker har en central placering i sundhedsvæsenet og i borgernes bevidsthed. Der er en stærk tillid til apotekernes professionalisme, og borgerne føler sig trygge ved den rådgivning, de får. Dette tillidsforhold har vi bygget op over mange hundrede år, og med den nye autorisation bliver relationen bare endnu stærkere.

- Anne Kahns, formand for Danmarks Apotekerforening