I årets første to måneder har vores personale udført flere end 2700 medicinsamtaler med nye kronikere – en samtale, der skal hjælpe borgere med en ny kronisk diagnose godt i gang med deres medicin. Og vi udførte over 800 af de relativt nye compliancesamtaler med kronikere, som i mindst 12 måneder har fået medicin for en kronisk sygdom og oplever problemer med at få taget medicinen rigtigt. Samtalerne er blevet afholdt samtidig med, at vores folk også har solgt medicin og leveret andre sundhedsydelser. Det har kun kunnet lade sig gøre, fordi farmakonomer og farmaceuter har knoklet – sammen – for at få det hele til at hænge sammen.

Og vi kan sagtens tage langt flere samtaler. I en tid, hvor politikerne har kastet hele sundhedsvæsenet op i luften, er det endnu vigtigere at demonstrere den solide faglighed, der findes på landets voksende antal af apoteker. Både over for politikere, men især over for borgerne.

Borgerne skal vide, at de til hver en tid kan gå ind på apoteket og blive klogere på deres medicin. Det finder flere borgere ud af, hvis medicinsamtaler bliver en tydeligere del af hverdagen på apotekerne i hver en krog af landet. Det er derfor, det er så vigtigt, at vi skruer op for blusset og tager flere af begge slags samtaler.

Og det gælder alle medarbejdere på apotekerne. For vi har dygtige, engagerede medarbejdere overalt i sektoren, som brænder for at give råd og vejledning. Som en del af den naturlige opgaveglidning, der sker i sundhedsvæsenet, kan vi farmaceuter meget snart efteruddanne os til behandlerfarmaceut. Det sætter os i stand til at bringe vores faglighed i spil på en ny måde. På samme måde kan apotekernes farmakonomer – med den rette efteruddannelse – udføre medicinsamtaler.

Lad os stå sammen om at vise borgere og politikere, at vi er klar til at slå et tykt søm i apotekernes styrkede rolle i det nære og sammenhængende sundhedsvæsen. Det vigtige i denne sammenhæng er ikke forskellen på vores uddannelser. Det vigtige er, at borgerne har brug for os alle på deres apoteker. Der, hvor man kan tale om sin medicin.

- Anne Kahns, formand for Danmarks Apotekerforening