I DE SIDSTE UGER AF det år, vi netop har lagt bag os, måtte vi endnu engang se os indhentet af det virus, der i nu snart to år har sat verden på den anden ende. Til trods for en succesfuld vaccineudrulning kom en ny virusvariant på tværs og truede med at sætte alt, hvad der var opnået, over styr.

Det var og er et kapløb med tiden. Og i sådan en situation er det alle mand på dæk. I løbet af få dage lykkedes det at få lavet de nødvendige aftaler, og apotekerne var med kort varsel klar til at bidrage til den ekstremt vigtige og akutte opgave, som det var, og er, at få vaccineret og revaccineret befolkningen mod
COVID-19.

Få uger forinden gjaldt det børnene. Alt for få i aldersgruppen 0-6 år var blevet vaccineret mod influenza. Besværet med at få bestilt to tider hos lægen var en barriere for de travle børnefamilier. På apoteket kan man komme ind fra gaden uden tidsbestilling, og apoteket holder åbent, når familierne har fri. Vi blev derfor hurtigt inddraget i indsatsen, og mere end 100 apoteker stod med ultrakort varsel klar til at tage imod de små og deres forældre.

Når myndighederne kigger til apotekerne i situationer som disse, er det fordi, vi har vist, at vi kan levere. På få år er det lykkedes at blive en markant spiller på banen for influenzavaccination. Næsten 400 apoteker fordelt over hele landet har i denne influenzavaccinationssæson vaccineret mere end 360.000 borgere. Vi har dermed ydet et væsentligt bidrag til myndighedernes mål om at løfte influenzavaccinationsraten.

Det er den indsats, der har banet vejen. Og det er intet mindre end
godt gået! Det vidner om en omstillingsparathed og en vilje til at være klar, når det gælder. Der er tale om en landvinding, som kun er mulig, fordi dygtige og professionelle medarbejdere på apotekerne står klar til at påtage sig nye opgaver, når det kræves af dem. De mange medarbejdere, der i den travle tid over jul og nytår har løbet ekstra stærkt, taget en vagt mere og droppet fridage for at kunne vaccinere så mange som muligt, fortjener er særlig tak. De har ageret under, i mange tilfælde, ekstremt vanskelige forhold, udfordringer med vaccineleverancer, sygemeldte kollegaer og vaccinationsivrige borgere, der har stået i lange køer ned ad gaden.

Med vaccination mod COVID-19 er apotekerne lige nu med til at løfte en af de absolut vigtigste opgaver i sundhedsvæsenet i mange år. Der er tale om en sejr i vores bestræbelser på at styrke apotekernes rolle i sundhedsvæsenet. Hvad mon bliver det næste?