OM KORT TID lanceres den nye app ’apoteket’. Appen giver borgeren et overskueligt indblik i sin medicin og minder om, hvornår den skal tages. Man kan forny sin recept, bestille medicin til afhentning på apoteket, og man kan se, om apoteket har medicinen hjemme. Appen samler med andre ord funktioner, der i dag ligger i eksisterende apps, og gør dem mere brugervenlige – og lancerer en række helt nye funktioner.

Appen bliver ikke et alternativ til at gå på apoteket. Den bliver et supplement – apotekets forlængede digitale arm, der skal understøtte kerneopgaven: at rådgive om og distribuere medicin og bidrage til at øge medicinsikkerheden.

Den nye app skaber værdi fra dag ét - for borgerne og for apotekerne. Den kommer til at styrke relationen og dialogen mellem borgeren og det fysiske apotek, og den vil berige apotekets rådgivning, fordi den giver et dybere indblik i borgerens medicinbrug. Til gavn for borgeren og for apoteket. Men der er også et perspektiv, der rækker langt videre end det. Med de funktioner, der ligger i appen til at starte med, er vi godt i gang, og man kan forestille sig, at appen på sigt bliver en grundstamme for apotekets digitale tilstedeværelse. Appen kan komme til at indeholde yderligere intelligente løsninger, der kan fremme compliance og medicinsikkerhed.

Det er med andre ord spændende perspektiver, der åbner sig på den lange bane. Men nu gælder det om at tage det første skridt. På den korte bane skal alle apoteker gøre sig klar til startskuddet i begyndelsen af februar. Appen er jo konstrueret, så borgeren bliver koblet op på et konkret apotek. Så de apoteker, der gør det godt og får hjulpet borgerne med at koble sig på, bliver vinderne. Lad os efterligne vores arbejde med at gøre Medicinkortet til en succes!

Rejsen begynder om lidt.