Bestyrelsesformand Anne Kahns

Midt i dette virvar og den usikkerhed, som landet er kastet ud i, har apotekerne formået at holde åbent som altid, og medarbejderne har stået klar til at servicere borgerne i denne utroligt vanskelige situation.

Vi er om nogen den fremskudte del af den danske sundhedssektor. Vi møder hver dag over 100.000 danskere, hvoraf mange er småsyge og måske oven i købet smittede med den virus, vi alle frygter. Det gør vi gerne. Det er vores vigtigste opgave – også i svære tider med rationalisering og følgende frustrerede kunder, der retter deres vrede og irritation mod os.

Det har været fantastisk og beundringsværdigt at se den professionelle måde, alle har tacklet udfordringerne på, og den store kreativitet, der er udvist, for at sikre både medarbejdere og kunder mod smitte.

Jeg vil gerne sige et kæmpe stort tak til alle personalegrupper på apotekerne, fordi I er gået på arbejde hver dag og har sørget for, at danskerne kunne få deres medicin – også i en situation, hvor andre er blevet bedt om at holde sig hjemme, og hvor I selv og måske jeres familier har været nervøse for smitte med COVID-19.

Vi ved ikke, hvor længe det her skal blive ved. Indtil videre lyder meldingen, at vi fortsætter nedlukningen af landet påsken over. Og vi ved ikke, hvilke nye vilkår for vores arbejde der kan være på vej. Men vi ved så meget, at faren for COVID-19 bliver mindre en dag, så vi kan vende tilbage til hverdagen igen. Det glæder vi os til – både som sundhedsprofessionelle og privatpersoner.

- Anne Kahns, formand for Danmarks Apotekerforening