Bestyrelsesformand Anne Kahns

Medicinudlevering er naturligvis en kerneopgave for apoteket. Men apoteket er meget mere end det.

På mange apoteker har man siden midten af juni kunnet gå ind fra gaden og få en antistoftest, der indikerer, om man har haft COVID-19. Og til efteråret vil man kunne blive vaccineret mod lungebetændelse på mange apoteker – en anden, ny ydelse, som er kommet til i kølvandet på COVID-19. Mange apoteksmedarbejdere er lige nu i fuld gang med at tage den nødvendige uddannelse, så de til efteråret er klar til at vaccinere borgerne på det lokale apotek – mod både influenza og mod lungebetændelse.

Dosispakket medicin er endnu en ydelse, som lige nu styrkes. Efter en kæmpe indsats fra medarbejderne på landets apoteker er alle informationer vedr. 30.000 danskeres dosispakkede medicin igennem de sidste måneder flyttet over i det Fælles Medicinkort (FMK). Det er kompliceret, når data skal flyttes, og forskellige systemer skal tale sammen. Men vi får hele tiden løst problemer og rettet fejl sammen med de praktiserende læger, og vi kan nu se lys for enden af tunnelen, og dermed venter et smidigere samarbejde mellem lægen, hjemmeplejen og apoteket om borgernes dosispakkede medicin. På det grundlag vil vi kunne hjælpe langt flere til god og sikker medicinhåndtering.

Endelig skal vi igen for alvor have sat gang i medicin- og compliancesamtaler til kronikerne. Efter et forår, hvor COVID-19 fyldte det meste, er det blevet tid til, at vi kan indhente dykket i foråret, samtidig med at vi holder fast i den nødvendige afstand.

Compliancesamtalerne er en vigtig ydelse, hvor apoteket kan gøre en forskel for de borgere, der har svært ved at tage deres medicin efter forskrifterne. Og dem er der mange af. 30-50 % af al receptpligtig medicin bliver ikke taget som anbefalet, så der plads til forbedring.

I artiklen på side 22 er der inspiration at hente for apotekerne til, hvordan man får hul på ydelsen.

Vi ser frem til et spændende efterår på apoteket. For ja, apoteket er det sted, man henter sin medicin. Men det er også rigtig meget andet.

Dette er formandens leder i det seneste nummer af Farmaci. Læs hele bladet her: Farmaci nr. 07