Lægemiddelstyrelsen har i mail af 23. oktober 2025 fremsendt høring om udkast til bekendtgørelse om privatpersoners indførsel af lægemidler til mennesker og dyr.
Apotekerforeningen har følgende bemærkninger:
Efter gældende regler kan privatpersoner ved indrejse fra lande uden for EU/EØS højst medbringe lægemidler til 3 måneders forbrug. Med den foreslåede ændring ophæves denne tidsbegrænsning. Desuden bliver det fremover også muligt at indføre lægemidler ved forsendelse fra lande uden for EU/EØS.
En ophævelse af de nævnte restriktioner for indførsel fra lande uden for EU/EØS kombineret med det foreslåede ophør af Lægemiddelstyrelsens kontrol og dele af administrationen vedrørende privates indførsel af lægemidler giver anledning til alvorlig bekymring for patientsikkerheden.
Apotekerforeningen har i lighed med en lang række sundhedsprofessionelle aktører givet udtryk for, at det er vanskeligt – hvis ikke umuligt – at sikre, at medicin købt uden for EU/EØS lever op til de samme krav til kvalitet, dokumentation og sikkerhed, som man forventer på det danske marked.
Der er i regi af EU anvendt enorme ressourcer på at sikre EU-borgere mod forfalskede lægemidler. Det gælder dels det europæiske verifikationssystem, som har til formål at forhindre forfalskede lægemidler på det europæiske marked. Og det gælder dels det fælles europæiske logo, der vises på godkendte hjemmesider for salg af lægemidler med henblik på at give borgerne sikkerhed for, at de køber medicin fra en lovlig og kontrolleret aktør.
Hvis privatpersoner frit kan indføre medicin ved indrejse fra og via hjemmesider uden for EU/EØS, undermineres værdien af disse systemer. Uanset myndighedernes informationer og anbefalinger vil en lempelse af reglerne øge risikoen for, at borgere utilsigtet køber medicin, der ikke lever op til europæiske krav om sikkerhed og kontrol, herunder medicin, der er kopiprodukter af dårlig kvalitet, forkert doseret eller er forfalsket. Det kan føre til alvorlige sundhedsmæssige konsekvenser for den enkelte borger.
Apotekerforeningen anerkender, at det kan være vanskeligt helt at forhindre privatpersoner i at købe medicin på udenlandske hjemmesider. Men Apotekerforeningen mener ikke, at det bør føre til ophævelse af restriktioner, da sådanne restriktioner har en væsentlig signalværdi og en præventiv effekt. Ophævelse af 3-måneders grænsen og udvidelse af adgangen til at indføre medicin fra tredjelande – uden krav om dokumentation eller kontrol – medfører, at myndighederne reelt mister overblikket over, hvilke lægemidler der indføres til Danmark. Det vil ligeledes gælde indførsel af lægemidler med euforiserende stoffer og dopingmidler, uagtet ændringerne ikke får betydning for retstilstanden på dette område. Og ikke mindst vil det efter Apotekerforeningens opfattelse også gælde antibiotiske lægemidler, selvom indførsel af disse lægemidler fra lande uden for EU/EØS fortsat vil være ulovlig.
Apotekerforeningen skal i den forbindelse opfordre til, at det udtrykkelige forbud i § 8 i den gældende bekendtgørelse mod indførsel af lægemidler med euforiserende stoffer optaget på liste A bevares. Den foreslåede formulering kan give indtrykket af, at der alene gælder en begrænsning for euforiserende lægemidler optaget på liste B, C, D og E.
Apotekerforeningen noterer sig, at det fortsat vil være et krav, at de indførte lægemidler skal være lovligt solgt i det land, de sendes fra. Apotekerforeningen finder imidlertid ikke, at borgerne selv har mulighed for at undersøge eller kontrollere dette. Dertil kommer, at uden en effektiv kontrolfunktion er det for myndighederne i praksis vanskeligt at håndhæve denne bestemmelse. Dette kan også medføre øgede udfordringer for apotekerne, som kan blive mødt med spørgsmål om eller problemer relateret til medicin, der ikke er godkendt eller kontrolleret i Danmark.
Apotekerforeningen gør opmærksom på, at selvom apotekerne gerne vil håndtere borgeres henvendelse i den sammenhæng, vil det reelt ikke være muligt at imødekomme, når medicinen købes uden for EU/EØS. Det skyldes, at der vil være en stærkt begrænset adgang til viden om denne medicin, som apotekerne kan inddrage i håndteringen.
Der er også en risiko for, at ulovlige eller uegnede produkter videresælges eller deles mellem privatpersoner, hvilket kan føre til yderligere spredning af potentielt farlige lægemidler. Samtidig kan det underminere de eksisterende systemer for bivirkningsindberetning og lægemiddelovervågning, da myndighederne ikke længere har det nødvendige overblik.
Apotekerne oplever i forvejen, at borgere henvender sig med spørgsmål om udenlandsk medicin, hvor det kan være vanskeligt at give fyldestgørende rådgivning om kvalitet og indhold. Med de foreslåede lempelser forventer Apotekerforeningen, at denne udfordring vil blive forstærket, og at apotekerne i stigende grad vil blive involveret i sager, hvor der er tvivl om medicinens sikkerhed og anvendelighed. Dette kan føre til et øget pres på apotekssektoren og sundhedsvæsenet generelt, da flere borgere kan opleve bivirkninger eller behandlingssvigt som følge af ukontrolleret medicin.
De ressourcer, der hidtil er brugt på kontrol og håndhævelse i Lægemiddelstyrelsen, må antages at have haft en væsentlig betydning for at opretholde et sikkert lægemiddelmarked. En besparelse på 2,4 mio. kr. årligt bør vejes op imod de potentielle sundhedsudgifter og tab af tillid, der kan følge af øget adgang til ukontrolleret medicin fra tredje lande, idet besparelseshensyn ikke kan begrunde ændringen af den generelle retstilstand.
Apotekerforeningen anerkender nødvendigheden af at effektivisere og prioritere statslige ressourcer, men skal opfordre til, at besparelserne findes et andet sted, så hensynet til patientsikkerhed og folkesundhed vægtes højere i denne sag.
Birthe Søndergaard,
Sundhedsfaglig direktør