Apotekernes nye strategi understøtter regeringens ambitioner om et stærkt og nært sundhedsvæsen, skriver Apotekerforeningens formand Mads Haaning i et indlæg i Dagens Pharma den 24. juni 2026.
Forebyggelse, digital sundhed, lige adgang til sundhed for alle og et stærkt, nært sundhedsvæsen, hvor borgere med kroniske lidelser og flere sygdomme oplever større sammenhæng. Sådan lyder den retning, som regeringen med sundhedsreformen og regeringsgrundlaget har sat for sundhedsvæsenet.
Det flugter heldigvis godt med den nye strategi, som landets apoteker netop har vedtaget.
Med strategien Sammen om borgernes sundhed er ambitionen klar: Apotekerne i hele landet skal styrke deres position som en tryg, lokal og let tilgængelig forpost i sundhedsvæsenet – især når det kommer til medicinsikkerhed og forebyggelse.
Baggrunden er alvorlig. Op mod halvdelen af alle medicinbrugere anvender deres medicin forkert, og medicinfejl fører til mere end 100.000 indlæggelser om året. Det er et stort problem, og apotekerne er med deres kompetencer en del af løsningen.
Ikke mindst fordi vi er det sted i sundhedssektoren, hvor stort set alle borgere kommer. Hvert år besøger 94 procent af voksne danskerne et af landets 539 apoteker, og her bliver de mødt af mere end 4.000 farmaceuter og farmakonomer. Med vores tilstedeværelse i hele landet – fysisk og digitalt – udgør vi en landsdækkende sundhedsinfrastruktur, som kan bringes mere i spil.
Sundhedstjek og nye digitale løsninger på apoteket
Regeringens ønske om at mindske uligheden i sundhed har bl.a. ført til et forslag om at tilbyde målrettede sundhedstjek for borgere, der sjældent selv opsøger sundhedsvæsenet. Her kan vi på apotekerne være med til at bringe tilbuddene tættere på borgerne ved at gennemføre test og målinger efter de samme høje faglige standarder som andre steder i sundhedsvæsenet.
Også når det handler om digital sundhed, mødes regeringens ambitioner og apotekernes nye strategi. Vi har i mange år har haft fokus på teknologi og digitale løsninger bag apotekernes skranke. Robotter, varelagerstyring og integration til de mange offentlige it-systemer, der mødes på apotekerne, har gjort danske apoteker til nogle af de mest digitale i verden.
Men nu sætter vi ekstra fart på den digitale udvikling foran skranken. Vores app ’apoteket’ skal kunne mere. Vi skal have flere løsninger med udleveringsautomater og videorådgivning, og styrkede e-handelsmuligheder skal supplere det fysiske apotek.
Forebyggelse skal fylde mere
Også når det gælder forebyggelse, er der sammenfald mellem regeringens og apotekernes ambitioner – fx når det gælder vaccinationer. En styrket vaccinationsindsats og bedre adgang til forebyggende tilbud tæt på borgerne kan både skabe mere tryghed og aflaste resten af sundhedsvæsenet. Det samme gælder indsatsen for kronisk syge og ældre, hvor apotekerne kan bidrage med medicinsamtaler, medicingennemgange og styrket medicinsikkerhed.
Vi er også klar til at løfte flere opgaver uden for apotekets mure og i samarbejde med andre. Vi kan hjælpe læger med at gennemgå borgeres samlede medicinbrug og undervise plejepersonale i sikker medicinhåndtering. Det sikrer færre medicinfejl, færre genindlæggelser og bedre livskvalitet for borgerne. Det er der brug for i et sundhedsvæsen, hvor den politiske ambition er, at flere opgaver skal løses lokalt, og hvor knappe ressourcer skal bruges klogt.
I processen har vi været ude og spørge vores interessenter om deres ønsker til fremtidens apotekssektor. Det har givet os nyttig viden og et klart signal om, at apotekerne bør engagere sig i flere sundhedsopgaver. Det har vi taget til os.
Med den nye strategi er vi på apotekerne klar til at tage et større ansvar. Og vi tror på, at borgerne får et bedre, mere nært og mere sammenhængende sundhedsvæsen, når vi bringer apotekernes kompetencer endnu mere i spil.
Læs strategien her: Sammen om borgernes sundhed | Danmarks Apotekerforening