Apotekerne har altid fokus på borgernes sikkerhed omkring medicin. Derfor er der kvalitetssikrede procedurer, hver gang apoteket skal udlevere medicin. Og derfor er rådgivning en del af kerneopgaven på apoteket.
Apotekernes vigtigste opgave er at udlevere og sikre korrekt brug af medicin. Så hver gang et apotek modtager en recept, starter en fast procedure, hvor apotekets lægemiddelfaglige personale sikrer, at borgeren får den rigtige medicin. Og det er nødvendigt. For undersøgelser viser, at der er fejl i omkring halvdelen af ordinationerne i overgangene mellem sekundær og primærsektor. Apotekerne fanger årligt over 100.000 fejl og mangler i lægernes ordinationer.
I Danmark er der omkring 1,7 millioner kronisk eller langvarigt syge, som har brug for livslang medicinsk behandling. 700.000 danskere bruger mere end 5 forskellige lægemidler.
Det kan skabe tvivl og usikkerhed hos borgere, når de bruger flere forskellige lægemidler på én gang. Medicinområdet er komplekst, og mange har svært ved at håndtere medicineringen. Apotekerne er sidste led i kæden i sundhedsvæsenet. Det er her, borgerne får udleveret deres medicin og modtager kompetent rådgivning om den. Apotekets faglige personale er sundhedsvæsenets lægemiddeleksperter. Og de anvender deres viden til at sikre, at borgere anvender deres medicin korrekt.
Tjek på inhalation
Næsten halvdelen af den inhalationsmedicin, der udleveres fra apoteket, bruges forkert. Apoteket tilbyder derfor at hjælpe borgere med astma og KOL til at få den rette inhalationsteknik. Dermed opnås den bedst mulige effekt med de færreste bivirkninger ved medicinen. Ydelsen er betalt af staten og er derfor gratis for borgerne. Læs mere om Tjek på inhalation på apoteket.dk
Nikotinstop
Mange apoteker tilbyder rygestop og nikotinstop - både i grupper og ved individuel rådgivning. Apotekerne kan også rådgive om brugen af nikotinafvænningsprodukter.
Læs mere om rygestop på apoteket.dk
Apotekernes arbejde med kvalitet og utilsigtede hændelser. Apotekerne har en stærk tradition for at sikre høj kvalitet i både rådgivning og service. I dag anvender apotekerne apo-Q, som er ét samlet kvalitetssystem for hele apotekssektoren. Det forener lovgivning og god kvalitet med henblik på at understøtte apotekets kerneopgave og samtidig forberede apoteket til inspektion fra myndighederne.
Apotekerne indrapporterer utilsigtede hændelser både fra egne apoteker og fra andre dele af sundhedsvæsenet til Dansk Patientsikkerhedsdatabase (DPSD). Formålet er at bidrage med viden, der understøtter læring og forebygger utilsigtede hændelser i patienternes medicineringsforløb.