Gå til indhold

Høringssvar om udkast til opgavebeskrivelse for almenmedicinske tilbud

Apotekerforeningen takker for muligheden for at indgive høringssvar om udkast til Opgavebeskrivelse for almenmedicinske tilbud i offentlig høring.

Apotekerforeningen ser positivt på opgavebeskrivelsens formål om at skabe grundlag for en mere ensartet opgaveløsning og kvalitet på tværs af almenmedicinske tilbud, bedre samarbejde og sammenhæng i de tværsektorielle patientforløb.

Apotekerne er med de nuværende 536 apoteksenheder en del af det nære sundhedsvæsen fordelt rundt i landet. De er i kontakt med 95% af alle voksne danskere hvert år. Apotekernes tilgængelighed og kompetencer er en ressource, der kan nyttiggøres i samarbejde med det almenmedicinske tilbud for at skabe sammenhæng i patienternes medicinske behandling. Apotekerforeningen ser mange muligheder for, at apotekerne kan være med til at udvikle sundhedsvæsnet og indfri ambitionerne i sundhedsreformen.

Nedenfor har vi beskrevet vores bemærkninger til udkast til Opgavebeskrivelse for almenmedicinske tilbud.

Samtaler om medicin på apotek i pakkeforløb til mennesker med kronisk sygdom

I afsnit 3.6.1. Pakkeforløb for mennesker med kronisk sygdom side 30 står det beskrevet, at den almenmedicinske klinik skal varetage rollen som forløbsansvarlig for patienter omfattet pakkeforløb for mennesker med kroniske sygdomme, og at de tilrettelægger indsatsen i henhold til pakkeforløbene, herunder koordinering af yderligere indsatser, fx på sygehuse og i kommuner. Fordi medicin er en del af de fleste behandlingsforløb for mennesker med kronisk sygdom, mener Apotekerforeningen, at apoteket skal nævnes som mulig aktør i dette samarbejde. Apotekernes samtaler om medicin skal nyttiggøres til mennesker med kronisk sygdom i pakkeforløb.

National og international forskning viser, at apotekets samtaler om medicin forbedrer compliance, skaber tryghed og øger viden hos patienten (1, 2). Der er tale om veletablerede ydelser defineret i bekendtgørelser:

Medicinsamtale: Bekendtgørelse om medicinsamtale på apotek

Compliancesamtale: Bekendtgørelse om compliance-samtale på apotek

Samtalerne har fokus på at understøtte den behandling, lægen har ordineret - det er ikke en kritisk gennemgang af den samlede medicinering som en medicingennemgang er. En medicin- og compliancesamtale på apoteket giver patienten tryghed, viden og medicinvaner, der passer til deres hverdag, så patienten kan få det bedste ud af behandlingen. 

Apotekerne kan varetage dele af opgaverne ved medicingennemgang og afmedicinering

I afsnit 4.1.4 Bedre brug af ressourcer side 35-36, er det beskrevet, at ressourcerne i almenmedicinske tilbud skal anvendes hensigtsmæssigt, og at der fremover også vil være behov for løbende at tilpasse arbejdsdelingen mellem aktører i sundhedsvæsenet og tilstødende områder. Der er konkret bl.a. nævnt, at almenmedicinske tilbud og regionen løbende kan forholde sig til, om der er opgaver, som mere hensigtsmæssigt kan varetages af andre aktører i eller udenfor sundhedsvæsenet.

Apotekerforeningen mener, at apotekerne kan aflaste lægerne ved at varetage dele af deres opgaver i forbindelse med medicingennemgang og afmedicinering. Konkret via ydelserne medicingennemgang og compliancesamtale til patienter i udtrapning af medicin, som beskrives nedenfor. Både for at aflaste lægerne, at imødegå problemer med overmedicinering og sikre, at patienterne kun får den medicin, de har brug for.

Apotekernes farmaceuter har i mange år tilbudt medicingennemgang til patienter i samarbejde med læger og/eller kommunalt personale på fx plejehjem og bosteder – ofte på projektbasis. Som noget nyt i 2026 kan apoteker som en forsøgsordning tilbyde læger i lægedækningstruede områder medicingennemgange til patienter, der har gavn af det. Ønsket blev stillet af bl.a. Danske Regioner for at aflaste læger i lægedækningstruede områder, og det bliver beskrevet i en bekendtgørelse. Bekendtgørelsen er netop nu i høring. Høringsudkastet kan ses her.

Indsatsen skal foregå i et samarbejde mellem de lokale læger og apotekerne. Samarbejdet skal etableres ud fra, hvilke opgaver i forbindelse med medicingennemgang lægen har brug for, at apoteket aflaster lægen med. Det kan fx aftales, hvilken målgruppe medicingennemgang skal tilbydes, hvornår og hvem der taler med patienten, og hvordan overlevering fra apotek til læge skal være.

Denne indsats er begrænset til lægedækningstruede områder, med forventning om, at tilbuddet vil skulle udvides for at aflaste flere læger.

Siden januar 2025 har apotekerne kunne levere en samtale om udtrapning af medicin efter aftale med læge.

Beskrevet i Bekendtgørelse om compliance-samtale på apotek

Apoteket støtter i samtalen patienten i implementeringen af udtrapningsplanen fra lægen og opfanger problemer i processen, hvor der kan henvises til lægen eller andre professionelle. Det vil aflaste lægerne, fordi lægen skal have færre opfølgende konsultationer med patienten, da nogle af dialogerne i en udtrapningsproces kan tages på apoteket.

Apotekernes bidrag til forebyggelse i det nære sundhedsvæsen

Apotekerne er i kontakt med 95% af alle voksne danskere hvert år. Dermed ser apotekerne patienter, som kan være svære for læger, kommuner og sygehuse at nå. Det giver et stort potentiale for at varetage forebyggelsesopgaver.

I afsnit 3.2.2. Forebyggelse side 21 er det beskrevet, at den almenmedicinske klinik skal varetage både specifikke forebyggende indsatser, generelle forebyggende indsatser og tidlig opsporing af sygdom. Specifikke forebyggelsesindsatser omhandler fx vaccinations- og screeningsindsatser.

Udover at byde ind på sæsonvaccinationer, som er i udbud hvert år, kan apotekerne indgå samarbejde om fx vaccination mod pneumokokker og helvedesild. Apotekerne har stor erfaring med vaccination, og den gode tilgængelighed og mulighed for at blive vaccineret uden tidsbestilling kan være med til at øge antallet af borgere, der bliver vaccineret.

Derfor mener Apotekerforeningen, at det er en opgave, der kan flyttes helt eller delvist til apotekerne for at aflaste de almenmedicinske tilbud som beskrevet i afsnit 4.1.4 Bedre brug af ressourcer side 36.

Ift. tidlig opsporing af sygdom ser Apotekerforeningen muligheder for, at apotekerne kan varetage nogle opgaver, som almen praksis varetager i dag. Det kan være test og behandling af klamydia og børneorm. I England har apotekerne siden 2024 haft mulighed for at hjælpe borgerne med behandling til en række ikke alvorlige sygdomme uden borgeren først har skullet forbi lægen. For at aflaste læger og muliggøre, at patienter hurtigt kan komme til.

Pharmacy First

Apotekerne skal i sådanne tilfælde selvfølgelig anvende de samme test som læger anvender, og følge faste protokoller for test og evt. iværksættelse af behandling.

Apotekernes rammer for dosispakket medicin skal udvides

I afsnit 4.1.4 Bedre brug af ressourcer side 36 er det som eksempel på et udviklingsområde for at frigive ressourcer i almenmedicinske tilbud nævnt, at regelsættet for opstart af dosispakket medicin kan ændres, så apoteker får mulighed for selv at iværksætte dosispakket medicin.

Apotekerforeningen er enig i beskrivelsen af, at det er hensigtsmæssigt, at apoteker får bedre mulighed for selv at iværksætte dosispakket medicin. Ændringen vil frigive ressourcer i de almenmedicinske tilbud, hvis apotekerne får mulighed for at:

  • Foretage vurdering af om patientens situation og behandlingsforløb er egnet til dosispakket medicin samt opfylder af krav til tildeling af tilskud til pakkegebyret ud fra samme kriterier som lægen
  • Dosispakke medicinen uden recept fra lægen, men blot med en tilkendegivelse fra lægen om, at lægemidlet må udleveres (skal naturligvis være i FMK)
  • Ændre styrke og antal tabletter for et lægemiddel ved restordre.

Særligt de to sidstnævnte vil også øge patientsikkerheden for de borgere, der fx oplever manglende fornyelse af dosisrecepten fra lægens side, eller som ikke får deres behandling i tide, fordi flere parter skal håndtere restordre. Der sker løbende ændringer i dosis eller styrke, og der kan tillægges et ekstra lægemiddel. Det er apoteket vant til at håndtere, og ved akutte ændringer vil det kunne ske meget hurtigere end i dag. Dosispakket medicin skal ses som en måde at indpakke lægemidlerne på og ikke som en ’ordineret’ behandling fra lægen.

Samarbejdsfora skal inddrage andre relevante aktører

I afsnit 2.1.1. Samarbejde om sammenhængende patientforløb side 12 og afsnit 2.3.3. Tværsektorielle samarbejdsfora side 18, står det beskrevet, at regionen skal etablere tværsektorielle samarbejdsfora, der understøtter et forpligtende samarbejde om patienter og patientforløb mellem almenmedicinske tilbud og de kommunale områder. Apotekerforeningen mener, at der også bør etableres samarbejdsfora, hvor der inddrages andre relevante aktører, som støtter et sammenhængende patientforløb, herunder apotekerne, og at dette beskrives i Opgavebeskrivelse for almenmedicinske tilbud.

Apotekerne er en relevant aktør, da vi udleverer og rådgiver patienterne om medicin, når patienterne kommer på apoteket. Apotekerne møder i nogle tilfælde patienterne oftere end fx lægen. Samtidig er der mange snitflader mellem apotekerne til de almenmedicinske tilbud og opgaver, hvor parterne kan samarbejde. Eksempler på dette er angivet i dette høringssvar.

Apotekerforeningen står til rådighed for spørgsmål eller behov for uddybning af høringssvaret.

Med venlig hilsen

Birthe Søndergaard
Sundhedsfaglig Direktør