Man mister ikke livet, fordi man mister hele eller dele af sit syn. Men man mister noget af sin livskvalitet, hvis man for eksempel ikke længere kan køre bil, læse bøger eller skelne ansigter. Derfor skal man holde øje med øjnene, så man opdager synsforandringer og dermed kan få den rette hjælp i tide.

Sådan lyder hovedbudskabet i apotekernes kampagne om øjne, der bliver lanceret i dag og kører i marts og maj måned. I marts er der fokus på, hvordan øjet fungerer og at man skal huske at teste synet. Blandt andet er der en synstest, man kan tage med hjem og få en indikation af, om man ser godt nok eller bør få lavet en professionel synstest. Og i maj handler det om øjensygdommene grå stær, grøn stær og AMD.

Kampagnen er lavet i samarbejde med Øjenforeningen, der har bidraget med faglig sparring og er medafsender på kampagnematerialet.

Ifølge sundhedsfaglig direktør Birthe Søndergaard fra Danmarks Apotekerforening giver det mening, at apotekerne som en del af sundhedsvæsnet bidrager til at passe på danskernes syn:

”Hvert år er 95 procent af alle voksne danskere i kontakt med apoteket, og for mange af dem er det første møde med sundhedsvæsnet. Derfor er en vigtig opgave netop at tale med borgerne om synet og få henvist dem videre, som viser tegn på synsnedsættelse og øjensygdom, så den rette behandling kan opstartes i tide,” siger hun.

Bliv klogere på øjet og på, hvordan du passer på en af vores vigtigste sanser her: Hold øje (apoteket.dk)